Re: Rétroclones 9 : L'Amour aux temps du Save or Die
Publié : jeu. sept. 21, 2023 7:04 pm
Forum avec de vrais morceaux de JDR dedans.
https://casusno.fr/
On retrouve ça aussi dans Knave 2, mon coup de cœur OSR du moment.
d6 dungeon hazard die results
1 encounter: The party has an encounter (p. XX), usually rolled from a table designed for the dungeon. The GM determines the encounter’s reaction, activity, distance from the party, and if they are surprised.
2 fatigue: Each party member takes 1 damage unless the spend the next turn resting. The damage may be higher in
dungeons with particularly harsh conditions. Ignore this result while resting.
3 burn: Lit torches burn out.
4 dungeon shift: The dungeon environment changes. If a dungeon doesn’t have any obvious shifts, use minor effects like sounds, temperature shifts, wind, falling debris, apparitions, or vermin. Use the list of shifts on the
next page as inspiration.
5 sign: Roll a random encounter (p. XX) but rather than meeting it, the party finds a sign that it is near by. Use the
table on page XX as inspiration. The next time a 1 comes up on the dungeon hazard die, the party meets that
encounter. Alternatively, reveal a clue to something hidden nearby.
6 free: No effect.
C'est le scénario que j'ai utilisé dans mon CR cité plus haut, justement car il a été conçu et est reconnu pour son entrée didactique dans l'OSR. Même s'il est perfectible, notamment sur la façon de décrire les pièges pour permettre aux PJ d'exercer leur player's skill.
Elle fonctionne vraiment très en jeu. On évite le côté plat d'une rencontre sur 1:6 et rien qui se passe sur les 5 autres résultats.
Il faut aller voir le Hazard system du blog necropraxis pour voir une des genèses de cette idée, et surtout son application à bien d'autres choses.