Jouer plus à Traveller pour voyagger plus !

Inspis, théories, conseils ...
Kobayashi
Dieu des cochons d'Inde samouraï

Re: Jouer plus à Traveller pour voyagger plus !

Message par Kobayashi »

tauther a écrit : mer. nov. 29, 2023 9:48 am Matt Sprange vient de publier "The State of Mongoose 2023".
Je vous passe son satisfecit pour aller directement aux infos qui nous intéressent plus particulièrement: Traveller en 2024.
C'est long, je ne sais pas ce qu'ils seront capables d'effectivement achever...

Partie OTU
Spoiler:
Traveller in 2024
What can you expect to see for Traveller in 2024? Lots!

We are making some serious roads into expanding Traveller into a variety of playing styles, allowing you to pick and choose the type of universe you want to explore, as well as the nature of adventures and campaigns you want to experience.

The Singularity campaign was announced last year and we had been hoping to bring it to you, well, about now-ish. However, it has very much suffered from ‘hey, wouldn’t it be cool if…’, which means you will likely be seeing it relatively early next year. The manuscripts for its books (four of them, all destined for a nice slipcase!) have been rolling in and it looks like a real cracker of a campaign. Penned by Chris Griffen, Singularity has a heavy focus on the nature of AI within the Third Imperium, and will have your Travellers questioning their actions, their humanity, and perhaps even their own existence!

The Starship Operator’s Handbook, an in-depth look at the functionality and use of common starships that Travellers are likely to use – basically a showcasing of what it is like to actually live and work on the likes of a free trader – was also due in 2023 but is having the finishing touches put on it right now. It will be appearing quite early in 2024, and should prove to be the essential guide for every free trader and scout captain.

A full campaign centred on xenoarchaeology, Legend of the Sky Raiders is being written right now (having been delayed a little by work on Pioneer), and we are properly looking forward to this one! A re-imagining of the classic adventures, Legend of the Sky Raiders will be taking full advantage of modern approaches to scenario design.

Following an overview of the entire conflict, the Fifth Frontier War will be kicking into high gear quickly, with a range of sourcebooks and campaigns that will allow your Travellers to witness – and alter – key events of the conflict. Who knows… maybe they will be the ones who started it? Expect to see tomes covering War Fleets of the Fifth Frontier War, the Riverland Front, and campaigns to support them.

As a bit of a left turn at the traffic lights, in 2024 you will see This is Free Trader Beowulf: A System History of Traveller. Heavily researched and then penned by Shannon Appelcline (of Designers & Dragons fame), this book will present the entire history of Traveller – its origins, the people involved, the companies that drove it forward, its effect upon the RPG market and, well… everything! Having just finished going through the manuscript myself, I can tell you this is a must-have for any serious fan of Traveller as it provides an amazing perspective on the game, putting each building block in place as the years march on to modern Traveller today. We are categorising this one as a ‘must read’.

The Travellers’ Aid Society programme has been running on DrivethruRPG for a good while now, and has over 250 titles from other publishers and fans that support Traveller – the programme allows publishers to directly support any aspect of the current edition of Traveller, including diving into the official Charted Space universe with scenarios, source material and rules. In 2024 we will be revising and updating the TAS programme in a big way, providing more support materials, more templates and art (bringing everything up to spec with the current ‘Update’ format), and more publicity and focus, showcasing what is available to Travellers and Referees from other publishers.

Speaking of other publishers, we have been working on another project to open up Traveller, similar to the previous Traveller OGL SRD, allowing publishers to produce their own material, be it print or PDF, based upon Traveller mechanics (though not the Charted Space universe – that is the province of the TAS programme) whilst retaining ownership of their own intellectual properties. For many (and often obscure) legal reasons, we will not be proceeding with the ORC licence as we had previously hoped, but instead be producing a bespoke licence for Traveller alone. We have been engaged with several publishers from the Cepheus Engine community to hammer out the terms of this licence and have managed to reach a broad agreement on the principles. We hope to be able to go live with this relatively early in 2024 and, again, will be looking to promote and bring attention to the best that the community of this licence has to offer. The aim here is to benefit the third party publishers, players of Traveller and, of course, grow Traveller itself.

Some time ago, we released the official soundtrack for the Pirates of Drinax campaign. We can now reveal that we are working on a new soundtrack album for release in 2024, this time centred on a very specific aspect of the Fifth Frontier War…

The first issue of the Far Trader comic was released, and we are pleased to announce that issue #2 is being worked on right now. You can expect to see this released in early 2024, but we can already tell that there is a lot of interest in Traveller comics – Markosia has therefore decided to commit heavily to this line and you will see issues #3 and #4 a lot quicker after issue #2 has been released. Furthermore, another two Traveller volumes, introducing new characters and new stories, are being commissioned – 2024 is going to be a great year for Traveller comic readers!

Partie non-OTU
Spoiler:
New Traveller Universe: Pioneer
There have been many of you waiting for news on the Pioneer RPG. Based on Traveller’s core mechanics, Pioneer presents a new universe to explore, one set 10-30 years in the future within our own Solar System. Players (or Pioneers, as we call them in this game) are placed on the cutting edge of manned exploration to the moons, planets, asteroids and so far undiscovered mysteries. Pioneer is very much a game of firsts – your Pioneers will be the first to walk on Mars, the first to establish a Moon base, the first to test mining operations on an asteroid, the first to look for life on other worlds, and so much more.

We have spent a long time refining this game, trimming things, adding others, and making sure the mechanics are all functioning together. Right now, Pioneer is at playtest with all the backers of the last JTAS Kickstarter, and we are collating comments on our forums.

We have already settled on the content of the first campaign expansion to the game (hint: it involves the colour red…) and, all going well, we will be launching Pioneer at the bottom end of 2024, alongside that aforementioned expansion that will get you sailing across the void immediately!

New Traveller Projects
In 2024 we will be committing some serious time to some serious Traveller projects, aiming for releases in 2025. We don’t want to spoil too many surprises at the moment, though you should absolutely keep your eye on our various social media platforms for concept previews, but for now:

A New Rulebook: Don’t panic, the Traveller Core Rulebook Update 2022 will remain the frontline book in 2024 and well beyond. This new book is for… a different type of Traveller. For different types of Travellers. In different types of universes.

A New Setting: This is something that we have had a bee in our bonnet about for some time now, and development will properly begin in 2024. It is set in the far future (but not the Far Future), will feel very, very different from Charted Space… but will also include a set of rules and mechanics that we have been asked for a lot.

A New Mega-Campaign: We recently ran a poll as to which your favourite Traveller campaign was… and the Pirates of Drinax won by a clear light year. Which we kinda expected, to be honest. We have been planning a new long-running sandbox campaign set in Charted Space, using the lessons we learned with Drinax. The location of this campaign will be wide and varied, but also well-confined so Referees will not need to memorise an entire sector. It will have high stakes for the Travellers, but they will not be saving the entire galaxy. And you will be able to deviate from the main storyline at any point to follow your own plots – and we will be providing plenty of tools to help you do that, as we did with the Pirates of Drinax.

2300AD
The universe of 2300AD has been developed into a solid line, but due to circumstances it unfortunately stalled a little in 2023. In particular, we very much want to start building some solid tales in this universe in the form of adventures and campaigns. We have had a (very!) solid start with the Project Bayern campaign box set, but there is so much more to see in 2300AD.

Invasion, a campaign set against the backdrop of the war against the Kaefers, is in an advanced state of completion and we hope to be able to push it over the line in 2024. However, we will also be looking to develop some brand new material for 2300AD, so stay tuned!
Et bien Mongoose est bien parti pour siphonner une partie de mes revenus dans les années à venir...

Je suis en train de boucler Secrets of the Ancients avec mon groupe et je me vois bien faire quelques one-shots dans le Glorieux Empire (y'a de quoi faire du Spartacus là-dedans) et chez les Solomani (la campagne Order of Prometheus a l'air chouette).

C'est vraiment une belle gamme pour n'importe quel amateur de SF mais il c'est vrai qu'en ce qui me concerne la sauce n'a pris qu'une fois la campagne lancée, la simple lecture des bouquins m'ayant laissé une impression de "Mouaaaais" et d'un univers un peu fadasse.

Alors je pioche ce qui m'intéresse, je fais ma sauce mais ça fait maintenant six mois que je mène (à raison d'une partie par semaine) et il y a un vrai feeling SF: très peu de combat, la vitesse des vaisseaux fait qu'on n'est pas débordé par des joueurs qui peuvent aller n'importe où en un claquement de doigts, l'univers est suffisamment riche pour que les intrigues secondaires se développent d'elles-mêmes... (on a en vrac un xéno-archéologue, un humanitaire, un pilote émérite qui est en train de devenir une star de cinéma et un espion impérial, y'a de quoi faire).

Vu que l'univers est assez peu connu les joueurs ont un vrai sentiment de découverte et n'ont pas le côté blasé du MJ qui a lu 40.000 jeux de SF et autant de bouquins... Ils découvrent les Zhodani, les Aslan, les Vargr, l'Imperium à chaque aventure et c'est un univers qui a une "épaisseur", ils n'ont pas l'impression de jouer à "la planète de la semaine" (qui peut être très fun aussi hein). Tout ça en se cantonnant jusqu'à présent à UN sous-secteur de l'univers... (secteur 268 dans les Spinward Marches pour les curieux). Les possibilités offertes par le jeu donnent le tournis en fait.

Côté MJ il y a énormément d'aventures et de campagnes dispo (que j'utilise comme sources d'inspiration pour mon bac-à-sable plutôt que littéralement). Et le système est vraiment très simple à mettre en œuvre (j'ai juste aménagé les règles d'expérience en m'inspirant de celles proposées dans le Compagnon). C'est vraiment une campagne que j'avais lancé en mode "non mais dans un mois on passera à autre chose" et en fait toute la table s'est prise au jeu (invisiblague fortuite).

Comme d'habitude tout ça ne tiens pas qu'au jeu, il y a l'alchimie de la table à prendre en compte (deux grosses campagnes D&D dans les pattes notamment, puis du Pulp Cthulhu, donc le changement provoqué par une campagne SF était sûrement bienvenu). Si ça se trouve on va me réclamer des trolls et des gobelins dans deux mois :P

Morningkill a écrit : jeu. oct. 26, 2023 5:44 pm c'est vrai que j'ai longtemps cherché un jeu de sf générique pour faire du Vance, Hamilton, Van Vogt et j'ai jamais pensé à Traveller. Qui me parait trop "hard science" / froid / réaliste pour faire la Faune de l'Espace ou Capitaine Flam.

Alors j'avais le même a priori sur le côté "hard science"/ froid / réaliste" mais en fait non, pas du tout. En fait le déclic ça été de lire une des grosses inspirations pour le jeu, la série des romans Dumarest (L'aventurier des étoiles en VF). Avec ce prisme là j'ai mieux compris l'ambiance générale voulue par le jeu. Pour faire du Clarke ou du Vance (ou du Van Vogt) tout est là. Pour faire du Capitaine Flam Il en a le potentiel mais faut mettre un peu les mains dans le cambouis, peut-être que...

A New Rulebook: Don’t panic, the Traveller Core Rulebook Update 2022 will remain the frontline book in 2024 and well beyond. This new book is for… a different type of Traveller. For different types of Travellers. In different types of universes.

... va combler ce vide. Il ne lui manque qu'une création de personnage un poil plus rapide, un équivalent des points de Chance/Destin (proposé dans le Compagnon) et ça pourrait très bien fonctionner.
Les Livres de l'Ours : jeux de rôles indépendants ou presque

La Boutique des Livres de l'Ours

"Role-playing isn’t storytelling. If the dungeon master is directing it, it’s not a game." Gary Gygax
legnou
Dieu des jeunes à casquette

Message par legnou »

Je ne suis pas vieux, je suis vintage et à jamais Sochalien !
Et sinon GNU ! :bierre:
tauther
Dieu des animaux qui bavent

Message par tauther »

un pdf gratos: Bu and Embla Visit Vrihlanz

C'est pas un scenar.
Jackmunchkin
Profane

Message par Jackmunchkin »

Bon, j'imagine que tout le monde a vu que MNEMOS allait traduire Traveller Mongoose en 2024 ? J'imagine qu'il va falloir être patient, surement passer par un CF....  Néanmoins je serais curieux de connaître leur programme de traduction/parution. Si le Livre de règles de base est un acquis évident, quid du reste ? Entre les sourcebooks, campagnes et aventures, pas simple à prioriser et je crains qu'on doive être très patients avant de pouvoir combler des étagères... Mais c'est tout de même une super nouvelle. Personnellement je ferai l'impasse sur le livre de règles, mais j'attends avec impatience la VF des scénarios et campagnes. 
mithriel
Dieu du funky soul

Message par mithriel »

Je pense que je vais faire l'inverse, prendre le livre des règles (la v1 était trop dégueulasse) et ne piquer que ce que je n'ai pas déjà et qui m'intéresse.
Image Image
Dox
Dieu d'après le panthéon

Message par Dox »

Je suis également curieux de voir ce qu'ils vont traduire. Vivement des infos ! :)

Outre le livre de base, l'écran et le compagnon, je serais preneur d'une belle campagne.
Le JDR : le poids des mots, le choc des dés ! :bierre:
TristeSir
Mystique

Message par TristeSir »

J'espère juste qu'ils ne vont pas adopter la même ligne éditoriale qu'avec Nephilim. C'est à dire des "saisons" à plus de 300€ avec des bouquins introuvables ensuite.
Rolothéque
Le triste sir
sk8bcn
Messie

Message par sk8bcn »

300€ c est la valeur d une saison de nephilim. Le prix est moins élevé.

Honnêtement si il n' y a vraiment pas trop de public pour la SF en France, il vaut mieux le modèle neph'.

Après si ça marche, ça peut donner une gamme en mode traduction classique
mithriel
Dieu du funky soul

Message par mithriel »

sk8bcn a écrit : jeu. déc. 28, 2023 8:17 am 300€ c est la valeur d une saison de nephilim. Le prix est moins élevé.

Honnêtement si il n' y a vraiment pas trop de public pour la SF en France, il vaut mieux le modèle neph'.

Si le prix d'appel est aussi cher, je doute que ça marche, d'autant moins si le postulat qu'il n'y a pas un gros public pour la SF en France.
Image Image
Ashbless
Profane

Message par Ashbless »

Bonjour,

Le prix d'une saison Nephilim c'est grosso modo 170 euros pour avoir tous les suppléments (généralement entre sept et huit livres) et le coffret. Le reste ce sont des goodies.

Je vois mal Mnémos proposer une offre de départ à 300€. Le prix devrait être nettement plus raisonnable. Sans compter qu'il y a souvent des offres pdf à moitié prix.
legnou

Message par legnou »

sk8bcn a écrit : jeu. déc. 28, 2023 8:17 am 300€ c est la valeur d une saison de nephilim. Le prix est moins élevé.

Clairement si c'est le modèle Neph', ce sera sans moi.
Je suis ne pas pourvoyeur de cash flow/ faiseur de rente/pigeon à plumer/bonne pomme.

Ce genre de chose est à mon sens dévastateur : l'éditeur laisse surtout à penser qu'il "fait un coup" en s'adressant aux friqués, les acheteurs se précipitent et revendent 1D2 mois plus tard pour financer un autre "attrape mouche", le jeu fini dans les bibliothèques et au final personne n'y joue.
Et qu'on ne me dise pas que vu la quantité c'est donné, blablabla. Ou alors il faut absoluement rouler en bagnole de luxe, forcément acheter des 10 pièces et obligatoirement bouffer du caviar parce c'est en promo.
sk8bcn
Messie

Message par sk8bcn »

Pour être clair, je compte pas pledger sur traveller.

J ai trouvé le jeu ok mais pas transcendant, j ai pirates of drinax que je maîtriserai un jour peut être mais la version mongoose me suffit pour ça.

Une fois ceci clarifie, je ne trouve pas que ta position fasse sens.

Deux cas de figures:

Soit le client veut une grosse gamme, et là il a plutôt intérêt à bénéficier du "format neph'" hyper avantageuse en terme de prix.

Soit il veut juste qq livres clés, et le format neph' ne change rien vu que les ouvrages clés sont mis a disposition en boutique.
mithriel
Dieu du funky soul

Message par mithriel »

sk8bcn a écrit : jeu. déc. 28, 2023 8:15 pm Soit il veut juste qq livres clés, et le format neph' ne change rien vu que les ouvrages clés sont mis a disposition en boutique.

Cette info me soulage, merci.
Image Image
legnou

Message par legnou »

sk8bcn a écrit : jeu. déc. 28, 2023 8:15 pm Pour être clair, je compte pas pledger sur traveller.

J ai trouvé le jeu ok mais pas transcendant, j ai pirates of drinax que je maîtriserai un jour peut être mais la version mongoose me suffit pour ça.

Une fois ceci clarifie, je ne trouve pas que ta position fasse sens.

Deux cas de figures:

Soit le client veut une grosse gamme, et là il a plutôt intérêt à bénéficier du "format neph'" hyper avantageuse en terme de prix.

Soit il veut juste qq livres clés, et le format neph' ne change rien vu que les ouvrages clés sont mis a disposition en boutique.

Si TOUT est après en vente à l'unité en boutiques et en quantité suffisante pour quelques mois, soit.
Mais pas seulement les ouvrages "clés" (hors goodies et gadgets evidement).
Pas certain que ce soit le cas pour Neph cela dit.

Et pour la "grosse gamme", les petits budgets peuvent tout aussi bien se priver de manger puisque l'offre est avantageuse...
Donc... non !
sk8bcn
Messie

Message par sk8bcn »

legnou a écrit : ven. déc. 29, 2023 4:27 pm
Si TOUT est après en vente à l'unité en boutiques et en quantité suffisante pour quelques mois, soit.
Mais pas seulement les ouvrages "clés" (hors goodies et gadgets evidement).
Pas certain que ce soit le cas pour Neph cela dit.

Et pour la "grosse gamme", les petits budgets peuvent tout aussi bien se priver de manger puisque l'offre est avantageuse...
Donc... non !

Ben ouais mais si tu fais pas un gros financement, les ventes s erodent surtout pour de la SF en France, et t as jamais la gamme complète qd même si tu découpes ton financement.

Je crois pas qu'il y ait une bonne solution.
Répondre